Szavazások

Te melyik mozgásformát részesíted előnyben fogyókúra idején?
 
Címlap

Jojó effektus

Fogyókúra módszerek

jojó effektusIsmerősünk az egyik képen még duciként, a másik fotón már legalább 15 kilóval karcsúbban pózol. Eltelik néhány hónap, amikor ismét gömbölyű idomai árulkodnak arról: ő bizony a jojó effektus áldozata. Mi áll a jojó effektus hátterében?


A jojó effektus abból ered, mikor a testsúly többször, látványosan változik. Nem egészséges azonban a gyors, drasztikus fogyás, mert ezzel nem fogunk hosszú távú, tartós eredményt elérni. Ehelyett inkább az életmód váltás javasolt, ami egyrészt a kiegyensúlyozott, tudatos étkezést, másrészt a rendszeres testmozgást foglalja magában.

Miért hízik vissza, aki drasztikus fogyókúrával próbált megszabadulni felesleges kilóitól?
A válasz az anyagcsere lelassulásában keresendő. A hirtelen, erőteljesen csökkentett kalória nyomán lassul a szervezet anyagcseréje. Ilyenkor a szervezet először a tartalék tápanyagokból pótolja a szükséges energiát, ami látványos fogyást eredményez. A fogyókúrázó, látva a teljesített eredményt, ismét kényelmesen hátradől a székében és visszatér régi életformájához. Ismét előkerül a csoki, a zsíros körömpörkölt és a pizza, ám a szervezet még mindig a korábban lelssult üzemmódban folytatja munkáját. A bevitt nagy kalóriamennyiséget azonban nem képes elégetni, így újból elkezdődik a zsírraktárak építése.

Hogyan lehet elkerülni a jojó effektust?

 

  • Ne fogyókúrába kezdjünk, hanem életmód váltásba!
  • Lassú, kiegyensúlyozott fogyásra törekedjünk! (Kb. fél év alatt lehet egészségesen leadni a testúly 10%-át)
  • Többször együnk keveset (akár naponta 5x is)
  • Rendszeresen mozogjunk, tornázzunk!


A jojó effektus veszélyei:

  • 2-es típusú diabétesz
  • Koleszterinszint emelkedése
  • Gyakori epehólyag bántalmak
  • Az újbóli elhízás szorongást, depressziót okozhat